תאורה מעוצבת מעצבת אווירה

תאורה מעוצבת הינו מונח הכולל בתוכו שני מרכיבים עיקריים: סוג גופי התאורה והצבתם בחלל והאופן שבו הם מאירים. נשמע פשוט? לא ממש. כדי לתכנן תאורה מעוצבת דרוש אדם המבין בתאורה ובעיצוב ויש לתכנן זאת יחד עם תכנון הבית, במידה ובונים בית חדש, או בעת תכנון העיצוב החדש של בית קיים. תכנון משולב של תאורה מעוצבת הוא הכרחי מכיוון שישנם מרכיבים מאד מעשיים שיש לקחת בחשבון בעת השיפוצים עצמם. מרכיבים אלה כוללים תכנון מדוייק של הצבת גופי התאורה, סלילת צינורות חשמל בתוך הקירות והתקרות למקומות המיועדים, חיבור המערכת לחשמל הבית וכדומה. וכאשר מדובר על אלמנטים מיוחדים כמו תאורת “תקרה צפה” או תאורה שקועת תקרה או קיר יש לעשות עבודות הכנה כמו הנמכת התקרה במקומות הדרושים וכדומה.

 

מהי תאורה מעוצבת?

הרעיון שעומד מאחורי תאורה מעוצבת הוא תכנון האור במובן של יצירת אווירה לחלל. אווירה זו יכולה להיות בסגנונות שונים, אבל חשוב להבין כי היא זו שתעניק לחלל הבית את האופי, יותר מכל דבר אחר. כיום תאורה מעוצבת היא כבר חלק מהחשיבה של אדריכלים ומעצבי פנים הרואים בתאורה חלק אינטגרלי מסגנון העיצוב ולא רק כאלמנט פרקטי להארת העיצוב. חשיבה זו כוללת תשומת לב ברמה הטכנית וברמה האסתטית. מעצבי תאורה רבים בעולם מוסיפים עוד ועוד גופי תאורה מעוצבים המאפשרים לאדריכלים לבחור מתוך מגוון מנורות גדול ובסגנונות רבים.

כמו בכל תחום עיצובי אחר גם בעיצוב גופי תאורה יש מסורת ארוכת שנים שהמעצבים השונים מתייחסים אליה גם כשהם מעצבים גופי תאורה מודרניים. כמו שמעצבי רהיטים מתבוננים בעבר ומביטים לעתיד, כך נוהגים גם מעצבי גופי התאורה. תאורה מעוצבת מתאפיינת כיום במבחר עצום של סגנונות בעלי עמדה עיצובית מאד מוגדרת ומדובר לא רק בגופי תאורה גדולים ובעלי נוכחות, אלא גם, ואולי בעיקר, בעיצוב גופי תאורה קטנים ומיוחדים המעניקים לחלל תחושה של אווירה מיוחדת במינה, וזאת כאשר יודעים כיצד לצרף אותם אלה לאלה לכדי יצירת תאורה מעוצבת ומרהיבה. גופי תאורה מעוצבים רלוונטים כיום ויהיו רלוונטים גם בעוד 30 שנה. גופים אלה מבוססים על עקרונות קלאסיים עם עיצוב מודרני ולפיכך יוכלו להחזיק מעמד מבחינה עיצובית לדורות.

 

עיצוב תאורה לכל הבית

תאורה מעוצבת איננה מתייחסת רק לסלון הבית או לפינת האוכל הצמודה אליו. עיצוב תאורה יש לעשות לכל הבית על מנת להעניק לו את האווירה הרצוייה. הדבר כולל את כל חדרי הבית, המסדרונות והמעברים השונים, את המרפסות, ואם אתם גרים בבית צמוד קרקע, גם את החצר והגינה. ממש כפי שמתייחסים לעיצוב הבית באופן אחיד, כך יש להתייחס לעיצוב התאורה בבית ולראות אותה כחלק מאותו העיצוב. בחירת גופי התאורה וצורת הארתם בחללים השונים צריכה ליצור רצף של מעברי תאורה בין חלק אחד של הבית למשנהו כמו סרט קולנוע ערוך היטב שלא מרגישים בקפיצות בין צילום לצילום. באופן הזה תוכלו להגיע לשלמות בעיצוב הבית ולא ניתן יהיה להפריד בין עיצוב הבית ועיצוב התאורה של הבית.
יש להדגיש כי עיצוב ותכנון תאורה לבית הוא עניין מקצועי ויש לערב איש מקצוע על מנת להגיע לרמה גבוהה של תאורה מעוצבת. בנוסף יש להחליט על כל האלמנטים האחרים בבית שישלימו את התמונה, ויהיה קשה לעשות זאת עם בחירה אקראית של רהיטים וחפצים שונים שתרצו להציב בחלל הבית. תאורה מעוצבת היא חלק מעיצוב שחייב להיות ברמה מאד גבוהה כדי לקבל את האפקט הרצוי ליצירת האווירה בבית.

כנסו עכשיו לחנות אונליין