תכנון תאורה לבית מנקודת מבט אסתטית ופסיכולוגית

ניתן למצוא הרבה מאוד מידע וטיפים שימושיים בנוגע לתכנון תאורה לבית, תאורת חוץ ותאורה לחלקים מסוימים בתוך הבית, כאשר מרבית העצות והטיפים מתייחסים בעיקר לשיקולים פונקציונאליים – עלות כלכלית, שיקולים אנרגטיים ושמירה על הסביבה, שיקולים שימושיים (תכנון התאורה לבית כך שתשמש אותנו בצורה יעילה ומספקת) וכד’.

אך קיים פן נוסף וחשוב גם כן לתכנון התאורה במקום מגורנו – פן אסתטי ופסיכולוגי. כפי שיכולים להעיד לא מעט מעצבי פנים וגם אנשים מעולם הפסיכולוגיה, לתאורה הקיימת במקום מגורנו השפעה לא קטנה על איך שאנחנו מרגישים וגם מתנהלים לאורך זמן.

 

ההשפעה הפסיכולוגית של התאורה במקום בו אנו גרים

אם חושבים על כך לעומק, מגלים שלכמות וסוג האור במקום בו אנו נמצאים השפעה ממשית על מצב הרוח שלנו – אינספור אנשים מעידים כי בחודשי הקיץ, כאשר יש אור יום לאורך זמן רב יותר מאשר בחורף, הם מרגישים שמחים וחיוניים יותר. במדינות בהן שעות אור היום מצומצמות מאוד מתקבלים דיווחים עקביים על אחוז גבוה יותר של אנשים הסובלים מדיכאון ואפילו מתאבדים.

לכן, הגיוני להניח כי קיים קשר ישיר בין סוג ועוצמת תאורה, לבין מצב רוח. כאשר זה מגיע לבית שלנו, מדובר במקום בו אנו מבלים את מרבית זמננו הפנוי, ולכן כדאי לתת את הדעת ספציפית לתכנון תאורה נכונה ותומכת בסביבת המגורים שלנו. למשל – לדאוג כי באזורים ה”חברתיים” בבית בהם אנו מבלים הרבה זמן (דוגמת הסלון והמטבח) ישנם גופי תאורה חזקים מספיק, אך גם כאלו הפולטים אור נעים ורך יחסית. למעשה, ניתן למצוא כיום לא מעט גופי תאורת לד לבית אשר מתוכננים בדיוק לצרכים אלו – ניתן לעמעם אותם על מנת לקבל אור רך יותר בזמנים מסוימים, להציב עליהם אהילים שונים או להחליף לנורות בצבעים מעט שונים ונעימים יותר לעין.

ספציפית, חשוב לתת את הדעת לתאורת חדרי הילדים, שכן עבור ילדים ההשפעה של תאורה נכונה עשויה להיות חזקה אף יותר. ילדים זקוקים לחדר המואר בצורה טובה ואשר מעניקה ביטחון ותמיכה פסיכולוגית, כמו גם תאורה רכה ונעימה יותר לשעות הלילה, לפחות במקרה של ילדים קטנים יחסית.

 

אסתטיקה בתאורה לבית ולגינה

מלבד לפן הפסיכולוגי, גם לשיקולי אסתטיקה מקום בלתי מבוטל בתכנון תאורת הבית והחוץ שלנו. במקרה זה מומלץ לקבל כמה עצות ממעצבי פנים וחוץ – אנשים העוסקים בתחום זה למחייתם ויוכלו לייעץ לכם כיצד לתכנן את תאורת הפנים והחוץ שלכם, על מנת שתהיה גם אסתטית, ולא רק פונקציונאלית.

ניתן למצוא כיום גופי תאורה מעוצבים ומרהיבים, כמו גם פתרונות תאורה אשר מסתירים לחלוטין את הנורה או גוף התאורה. תלוי במיקום בבית ובטעם האסתטי האישי שלכם.

לסיכום, בכל הנוגע לתאורת הבית והגינה, כדאי מאוד לקחת בחשבון גם שיקולים נוספים, בנוסף לשיקולים הברורים והחשובים של יעילות אנרגטית וכלכלית, פונקציונאליות וכד’.

כנסו עכשיו לחנות אונליין