תאורת חוץ – נותנת צבע לטבע

תאורת חוץ קובעת איך תיראה הגינה שלכם בחציה השני שלך היממה, ובשעות שרובנו מבלים את זממנו בבית. בניגוד לשעות היום, אשר שוטפת את הגינה באור ללא אבחנה, תאורת גן קובעת אילו חלקים מהגינה יראו, אילו יוצנעו ואיזה רושם ייווצר. לצורך כך, תאורת גן זמינה במגוון רחב של גופים ובשילוב עם מקורות ושיטות הארה שונות.

תאורת גן צריכה להעניק לנו תחושה של ביטחון, להאיר אזורים דקורטיביים ולשוות לגינה שלנו תחושה נכונה. על מנת להשיג תאורת גן אפקטיבית ומרשימה, יש להתייחס לחלל החיצוני כאילו היה חלק בלתי נפרד מפנים הבית. לשם המחשה, דמיינו את הישיבה בסלון מרווח ומואר, שפונה אל גינה חשוכה – ללא תאורת גן. הפרשי האור יהפכו כל חלון למראה גדולה ושחורה. כתוצאה, היופי הטבעי של הגינה יעלם וההשתקפויות הפונות אל פנים הבית ישרו תחושת ניכור וחוסר נוחות.

 

שיקולים בקביעת תאורה

כאשר באים לתכנן תאורת חוץ, עולות מספר נקודות הדורשות את התייחסותנו:

א. אילו חלקים של הגינה ניתן לראות ומאיזה פתח

ב. אילו חלקים או אובייקטים כדאי להאיר ומאיזה כיוון

ג. מה הם צבעי הצמחים ובאיזה צבע נאיר אותם

ד. כמה זמן התאורה מופעלת ובאילו חלקים של הגינה.

ה. מה אופיו של גוף התאורה שאותו אנחנו מעוניינים לשלב

 

יישומים ושיטות הארה

ישנן מספר אפשרויות עיקריות לתכנון תאורת חוץ, והן תאורה גבוהה, תאורה נמוכה-רחוקה, תאורה רצפה-קרובה ותאורה מתוך הצמח.

תאורת חוץ גבוהה דומה במידה רבה לתאורת השמש, לכן תאורת גן גבוהה תשמש להארת שטחים נרחבים בעת אירוע או לצורכי חירום.

תאורת גן נמוכה ורחוקה מאפשרת לנו לנוע בנוחות ובביטחון לארוך שבילים ומעברים

תאורת ריצפה וקרובה הנה שיטה נפוצה להארת אלמנטים עיצוביים בגינה, זאת משום האפקט המרשים והדרמטי שהיא יוצרת.

תאורת חוץ מתוך הצמחייה מדגישה את נפח הצמח ומייצרת משחק בין הצמחים בגינה.

 

חשוב לזכור כי בלילה כל נקודת אור מסבה את תשומת ליבנו ומבליטה את האובייקט המואר. לכן, יש לפזר גופי תאורת גן במינונים נכונים ובאופן סלקטיבי. בכל מקרה, חשוב להפנות את מקור האור מכיוון המסתכל והלאה, כדי לא לגרום לסנוור.

מומלץ שנורות לגופי תאורת גן יהיו בעלות מתח נמוך (הלוגן 12V או נורות לד LED). להארת צמחים באזורי מעבר ניתן להשתמש גם בנורות פלורוסנט קומפקטיות בגוון חם או קר, לפי סוג החומר אותו הן יאירו.

תאורת חוץ היקפית לצורכי ביטחון צריכה לספק אור חזק ולהידלק באופן מיידי. לכן, מומלץ לבסס אותה על נורות הלוגן במתח הרשת.

 

תאורת חוץ: פתרונות קיימים

תאורת חוץ שקועה – גופי תאורה שקועים באדמה או ברצפה צריכים להיות בעלי כושר עמידות IP65 לכל הפחות (תקן עמידות במים ואבק) ועשויים חומרים איכותיים. לצורך הארת חניות או כבישי גישה יש לוודא כי מותקנת תאורת גן שקועה בעלת מומנט דריכה מתאים.

דוקרנים – גופי תאורה הננעצים בקרקע זמינים בשילוב נורות במתח רשת, נורות הלוגן במתח נמוך ונורות LED. השיקולים לבחירה בפתרון כזה או אחר הינם עוצמת הארה, זמן הפעלה גוון האור ואפקט ההארה. “הדוקרים” נוחים לשימוש וניתן למקמם מחדש עם גדילת הצמח. לגופי תאורת גן דוקרניים מספר רמות מחיר. הדבר נובע מפערי איכות ומרמת מיגון שונה. ככלל, עדיף להשתמש בגופים בעלי עמידות IP55 לפחות.

בתכנון תאורת חוץ, חשוב להכיר את תכונות הלד (LED). נורת לד הינה נורה בעוצמה חלשה אך בעלת אורך חיים של עד 50,000 שעות. נורות לד מומלצות לשימוש במעברים או להארת קירות הבית מבחוץ. בשל צריכת חשמל נמוכה והתחממות מועטה, ניתן להשאירן דולקות כל הלילה.

כדי להקים תאורת חוץ עמידה במים, נעימה וחסכונית, חשוב להכיר היטב את טווח הפתרונות הקיים ואת אפשרויות המענה, אך חשוב עוד יותר להתייעץ עם מתכנן תאורה מיומן ומנוסה.

 

לרכישת תאורת חוץ כנסו עכשיו לחנות אונליין