עיצוב תאורה בעיצוב הפנים – ריבוי נקודות אור זה שם המשחק

המודעות למקום המרכזי של עולם התאורה בתוך עולם עיצוב הפנים, של החשיבות של תכנון מודע ונבון של התאורה לבית או למשרד כחלק בלתי נפרד מהתחום של עיצוב פנים וחוץ, נמצאת במגמת עלייה תלולה בשנים האחרונות. יותר ויותר אנשים מודעים כיום לחשיבות של תכנון תאורה לבית ולמקום העבודה ולתפקיד המרכזי שמשחקת התאורה באווירה הכללית השוררת באותו חלל מגורים או עבודה. אחד הטרנדים הבולטים כיום בתחום זה הוא תכנון של נקודות רבות ושונות של תאורה בבית. ריבוי מקורות אור הוא במובנים רבים שם המשחק כיום. מדוע נוצר טרנד זה, האם ומדוע ריבוי מקורות אור הוא דבר רצוי ומהן הדרכים המעניינות שמציעים כיום בעולם התאורה על מנת לממשו?

 

יצירת חללים רבים ושונים בבית והקניית אופי ייחודי לאזורים שונים – נקודות תאורה

השימוש ב”נקודות תאורה” רבות הוא אמנם לא עניין חדש בעולם התאורה או בעולם עיצוב הפנים, אך הוא בהחלט זוכה לעדנה מחודשת בשנים האחרונות ומדובר באחד הטרנדים הבולטים והמעניינים בתחום. טרנד זה אינו נולד משום מקום. לא מדובר סתם באופנה חולפת, אלא בכיוון אשר נולד מתוך צרכים מסוימים ובא לתת להם מענה. בבית הממוצע של ימינו, זקוקה המשפחה המודרנית ליותר הפרדה וליותר חללים שונים ונפרדים ממה שנחוץ היה בעבר. בעוד בימים עברו התגוררו משפחות שלמות בחלל אחד גדול, כיום המשפחה המודרנית חיה בבתים ודירות המחולקים לחלקים רבים שונים, בין היתר על מנת להעניק לאינדיבידואל המודרני את האפשרות לפרטיות ולאוטונומיה אישית משל עצמו/ה, גם בתוך חלל ביתם. כאשר מדובר במשפחות עם כמה ילדים צורך זה הופך ברור ומהותי עוד יותר – כל אחד מהילדים זקוק על בסיס קבוע גם לפינה אישית או פרטית משל עצמו (לא בהכרח לחדר משל עצמו), והדבר נכון במובנים רבים גם עבור ההורים.

מלבד לפרטיות, האדם המודרני והמשפחה המודרנית של המאה העשרים ואחת עסוקים באינספור פעילויות בעלות אופי שונה ומשתנה, החל מצפייה בטלוויזיה או במסך זה או אחר ועד לפעילויות כמו יוגה, מדיטציה, בישול, כושר גופני ועוד אלף ואחת פעילויות יומיומיות אותן מעוניינים לעשות בתוך המרחב הביתי.

הסיבות הללו, כמו גם מספר סיבות מהותיות נוספות, הביאו לכדי שימוש הולך וגובר גם הטכניקה כמו תכנון ועיצוב תאורה, במטרה לענות על הצרכים. באמצעות סוגים שונים של מנורות וגופי תאורה ניתן לתת היום מענה לצורך בחללים נפרדים ואישיים בעלי תחושה מסוימת של הפרדה משאר חלל הבית. מיד נראה דוגמאות כיצד בדיוק עושים זאת, אך הרעיון הכללי הוא להשתמש בתאורה על מנת ליצור מרחבים שונים בתוך הבית, מרחבים בהם ירגיש האדם נוח על מנת לפעול ולבצע את סוגי הפעילויות שהוא מעוניין לבצע בביתו.

 

מנורות עומדות, מנורות לילה, מנורות שולחן ועוד – פתרונות תאורה שונים ויצירתיים

המגוון הרחב וחסר התקדים של מנורות וסוגים שונים של גופי תאורה המוצע כיום לבחירתנו מציע גם לא מעט פתרונות לצורך בו אנו עוסקים כאן, זה של ריבוי מקורות אור הן בבית והן בחלל העבודה במטרה ליצור מרחבים שונים ולהעניק לאנשים את האפשרות לעסוק בפעילויות שונות תחת קורת גג אחת.

דוגמה טובה לסוג שכזה של גופי תאורה המשמשים באופן נקודתי ופונקציונאלי ביותר הוא מנורות עומדות – אלו הם גופי תאורה עומדים אותם ניתן להציב בכל מקום וגם להזיז בקלות ממקום למקום, אשר מעניקים אלומה ישירה וקרובה של אור ממוקד באזור מסוים. בבתים רבים ניתן למצוא מנורה עומדת בסלון הבית, ממש בסמיכות לכורסא או הספה עליהן אוהבים בעלי הבית לשבת ולקרוא ספר או עיתון. המנורה העומדת באה לתת “תגבור” של אור ממוקד בדיוק באזור הרצוי, במקום לאלץ אותנו להדליק את כל אורות הסלון ובכך “לכפות” על שאר יושבי הסלון את אותה תאורה חזקה. הצבה של מנורה עומדת בנקודת הקריאה מאפשרת לאדם אחד לשבת ולקרוא בנוחות ובתנאים טובים בכורסה, בזמן שמישהו אחר יכול לישון על הספה השנייה ואדם שלישי בכלל יישב ויצפה בטלוויזיה או יהיה עסוק בפלאפון שלו. הוספת נקודת התאורה בסלון הבית, במקרה הזה, הרחיבה את מגוון הפעילויות השונות שניתן לבצע באותו סלון ובכך מסייעת לתת מענה לצורך בגיוון וביצירת מרחבים שונים בבית המודרני.

גם מנורות לילה מהוות למעשה סוג של פתרון כזה, רק שבמקרה זה מדובר בפתרון המוכר לכולנו – הצבה של נקודת אור נוספת לצד המיטה במטרה לאפשר קריאה במיטה בלי להדליק את האור הראשי של החדר. מנורות לילה אכן נפוצות כיום הן בחדרי שינה של מבוגרים והן בחדרי שינה של ילדים, בדיוק מאותה סיבה – הצורך ביצירת מגוון וריבוי של מקורות אור לנוחות כלל שוהי הבית.

 

צורך אשר הביא ליצירתו של מגוון חסר תקדים בעולם התאורה

הביקוש והצורך בנקודות אור רבות ושונות באופיין הביא לפיתוחן וייצורן של אינספור מנורות וגופי תאורה מסוגים שונים. על מנת להיווכח בכך מספיק להציץ בקטלוג התאורה שלנו ולבחון את המגוון הרחב וחסר התקדים של גופי תאורה מכל המינים והסוגים – מנורות עומדות, מנורות שולחן, מנורות לילה, מנורות לסלון או למטבח ואפילו גופי תאורה למקלחת. בכל אחת מהקטגוריות הללו, כמו גם בקטגוריות הרבות הנוספות הקיימות בקטלוג, ניתן למצוא כיום מגוון רחב ועשיר יותר של עיצובים מקוריים שונים ממה שהיה קיים בעבר הלא כל כך רחוק בכל עולם התאורה כולו.

לכן, על מנת לממש את העיקרון של ריבוי מקורות אור בבית, אפילו ממש באותו החדר, מספיר להציץ במבחר הרחב של גופי תאורה המוצעים בכל אחת מהקטגוריות. המגוון הקיים משקף את הצורך הקיים בשוק, ומייצג את ההתייחסות וההשקעה של מעצבי תאורה ואנשי מקצוע נוספים מהתחום במתן מענה לצורך זה.

לרכישת גופי תאורה כנסו עכשיו לחנות אונליין