מנורות קיר

קירות הבית משמשים עוגן להארת המרחב ונבחרת התאורה העכשווית כוללת מנורות קיר בשלל וריאציות וסגנונות לתאורה מרשימה. איך לבחור מנורות קיר ואילו עיצובים מובילים בתחום?

קירות הבית מאירים מכל הכיוונים

בסביבות המגורים נהוג להאיר בתאורה שכבתית: מקיפה, ממוקדת ומדגישה כשהגופים הצמודים לקיר מאזנים את מקורות האור העיליים ומוסיפים טוויסט קסום.
חשוב מאוד למדוד היטב את החדר ולהתייחס גם לתנאי החלל על מנת להחליט אילו קירות לגייס לצרכי הארה וגם לוודא שהאור שמגיע מהקיר מתמזג בהרמוניה עם גופים הממוקמים במוקדים אחרים.
מהבחינה הפרקטית, בחדרים צפופים וצרים יחסית ההעדפה תהיה בבחירתן של מנורות צמודות קיר בעוד בחללים גדולים יותר ניתן להשתמש בפמוטים דומיננטיים, אך יש לזכור את מטרת ואפקט האור: עבור תאורת משימה יתכן שתבחרו פמוטים שמספקים אפקט של זרקור ישיר בעוד לצורך תאורת הדגשה יתכן שתבחרו מנורת קיר סמויה המאירה את יצירת האמנות התלויה על הקיר.
אפשר ליצור לצורך כך גם גומחות בעיבוי גבס או בקיר כדי להסתיר ולהסוות את הגוף וליהנות רק מאלומת האור שהוא מפיץ.
גופים גמישים ומתכווננים יכולים להיות מוצלחים מאוד להארת אמנות אך יש לוודא שהאור אכן מחמיא לפריטי האמנות ולא מעפיל או פוגע בהם.
מנורות קיר לרוב מסווגות לשני סוגים עיקריים: Uplight המכוונים אור לעבר התקרה ויוצרים שטיפת אור ממוקדת כלפי מעלה ואידיאליים להשגת תחושה של חלל גדול יותר מכפי שהוא באמת ומנורות קיר Downlight המפיקות אור כלפי מטה אותן נהוג להתקין אותם גבוה יחסית. ישנם גם גופי תאורה המציעים אור בשני הכיוונים ולבחור כל פעם מחדש את כיוון התאורה.

שיקולים חשובים בבחירת מנורות קיר

שיקול חשוב בבחירת מנורות קיר קשור גם למנורה הממוקמת בגובה העיניים המשתלבת בפרופורציות של החלל. לעיתים תעדיפו להאיר חלל באמצעות מספר מנורות קיר המותקנות במרווחים קבועים אחת משנייה, לדוגמא לצורך הארה של מסדרון.
בחדרים הנוטים לרטיבות דוגמת מטבח או חדר רחצה חשוב להצטייד מבעוד מועד בגופי תאורה העשויים מחומרים עמידים ואטומים בפני חדירת לחות ומים.
שימו לב גם לסימטריה בחדרי רחצה בהתקנת מנורות קיר לצד המראה שיוצרים אור מאוזן ומחמיא יותר ופיזור האור באופן שווה ואחיד.
תאורת LED שימושית גם בהקשר של מנורות קיר: מדובר בתאורה עמידה ובעלת תוחלת חיים ארוכה המפיצה אור נעים וידידותי וכן חסכונית באנרגיה.

סצנה מאירת עיניים על גבי הקירות

מנורות קיר הן חלק אינטגרלי מהעיצוב הכולל של החלל ואפשר לבחור באחת משתי האסטרטגיות: שילוב הרמוני בין מראה המנורה לחלל השולט כגון מנורה בשיק תעשייתי למרחב במראה תעשייתי או מנורה בניחוח כפרי יותר לחלל בסגנון כפרי או להפך – מנורות מנוגדות על הרקע הנבחר.
אפשר להשתמש בגופים גם להדגיש את הקווים של החלל באמצעות גופים בעלי קווים גיאומטריים חדים או להפך – “לשבור” את הקווים הליניאריים באמצעות גופים זורמים ומעוגלים בעלי פינות רכות.
מומלץ להתייחס גם לגוון הדומיננטי של הקיר וכיצד הוא משתקף בגוף עצמו למשל במקרה של גוף שקוף או אוורירי שחושף את הצבע של הקיר או במקרה אחר גוף צבעוני שמוסיף נגיעה ססגונית לקיר חף מאלמנטים בגוון בהיר ואנמי.
כנ”ל מבחינת התאמת החומרים: אפשר לבחור גופים שימשיכו את הקו השולט של פלטת החומרים הבולטת בחלל או ירככו בחומרים מסוג אחר. למשל, בחלל כפרי הוספה של מנורות קיר מפליז או כרום עם נגיעות זהב וחלודה.
כדאי ליצור גם אלמנטים עיצוביים באמצעות התקנה מעניינת ואומנותית של גופי תאורה צמודים לקיר המוסיפים לחזות של החדר כמו פנסי קיר דקורטיביים.מנורות קיר מעוצבות

מנורות קיר לפיזור אחיד של האור בחלל

מנורות קיר הן למעשה גופי תאורה המוצבים על הקירות עצמם, בניגוד למרבית גופי התאורה האחרים אשר לרוב נתלים מהתקרה (או מוצמדים אליה), או עומדים בפני עצמם (דוגמת מנורות שולחן, מנורות עומדות וכד’).

לכן, סביר מאוד להניח שנתקלתם בלא מעט מנורות קיר בחייכם, ואולי אפילו יש לכם כמה כאלו בבית או במשרד. על פניו, צורת עיצוב זו נראית מעט מוזרה – מדוע להצמיד את גוף התאורה לקיר, כאשר מקור האור בדרך כלל פונה ישירות אל הקיר, ולא אל החלל אותו הוא אמור להאיר. אך זהו בדיוק הרעיון של מנורות קיר – מנורות אלו מיועדות לפזר באופן אחיד יחסית את האור שהן מפיצות בחלל בו הן מוצבות, בניגוד למרבית סוגי גופי התאורה האחרים, אשר מטרתם לרוב היא להאיר בצורה חזקה, בהירה וישירה אזורים מסוימים בבית. מנורות קיר מוצבות לרוב בחללים בהם אנו מעוניינים ליצור תאורה אחידה וכללית, ולא אלומת אור ממוקדת. לדוגמה – מסדרונות חללי מעבר מחלק אחד של הבית לחדר אחר, חדר ההמתנה/קבלה במשרדים או קליניקות וכו’. כל מקום בו אנו רוצים ליצור תאורה אחידה ולא חזקה או מסנוורת במיוחד.

מנורות קיר מיוחדות

מנורות קיר לתאורה אחידה לאורך זמן רב

מאפיין מרכזי נוסף של מנורות קיר הוא כי מדובר בגופי פעולה המיועדים לפעול לאורך שעות ארוכות – אלו הן מנורות הפועלות לאורך זמן, שעות על גבי שעות מדי יום, על מנת לספק תאורה אחידה וקבועה לאזורים בהם היא מוצבת. במידה ואנו מעוניינים להאיר את אחד המסדרונות בבית, למשל, או כל חלל אחר המשמש למעבר או להמתנה, אך לא לפעילות ספציפית וממוקדת (דוגמת המטבח או הסלון), מנורות קיר הן לרוב פתרון התאורה המתאים. לכן גם כדאי לוודא כי מדובר במנורת קיר אשר פועלת באמצעות נורות לד חסכוניות בחשמל. מכיוון שמדובר בגוף תאורה המיועד לפעול שעות ארוכות, השימוש בנורות חסכוניות משמעותי ביותר במקרה זה.

גם Toscot ו TomDixon בתחום – מנורות קיר דקורטיביות מרהיבות

בעוד מנורות קיר נתפסות כגופי תאורה פשוטים וסטנדרטיים יחסית, כאלו אשר נמצאים ברקע ולא במרכז העניינים, ניתן לחשוב כי מדובר גם בגופי תאורה אשר עיצובם אינו מושקע או מעניין במיוחד. כיום זה ממש לא המצב – מעצבים מובילים ומותגים מוכרים ומסקרנים מעולם התאורה מציעים כיום מגוון רחב של מנורות קיר מרהיבות, לא פחות מכך.

מנורות קיר דקורטיביות

 

מעצבים כמו Tom Dixon ומותגים מובילים כמו Toscot או flos פועלים כיום גם בתחום של מנורות קיר ומציעים עיצובים דקורטיביים מרהיבים, כאלו אשר יהפכו את המסדרון למעניין יותר ממה שהיה אי פעם…

המודעות הגבוהה לאסתטיקה בעולם התאורה כיום מביא את היצירתיות וההשקעה האומנותית גם לתחום כמו מנורות קיר, כך שאפילו תאורת הרקע והאווירה האחידה שאנחנו רוצים לייצר באזורים מסוימים תגיע ממקור אור דקורטיבי ומרשים.

לרכישת מנורות קיר כנסו עכשיו לחנות אונליין