ויאמר המעצב "ויהי אור"

חשבתם פעם למה כשאתם נכנסים למקום מסוים, הוא משרה עליכם תחושה מסוימת, ואילו אותו מקום, עם תאורה מיוחדת, ישרה עליכם את התחושה ההפוכה? למה מוסדות ציבור מוארים בצורה מסוימת, ואילו בתי קפה ופאבים בצורה אחרת? למה בתי אופנה מקבעים ספוטים מעל מתקני תצוגה ספציפיים ולא מעל אחרים? הסוד הגדול טמון בתאורה, איתה ניתן לשחק וליצור תגובות רגשיות אשר מכוונות מראש.

איך זה קשור אליכם? את העקרונות המכוונים של התאורה, תוכלו לנצל לצרכיכם, כדי ליצור את האווירה הרצויה לכם בחדרים שונים בבית, במשרד או בבית העסק.

לתחושות שלכם יש גם סימוכין מדעי

בשנות השבעים ערך ד"ר ג'ון פלין מחקר, שעסק בקריטריונים להערכת האור בחלל, תוך כדי ניסיון להגדיר את חוויית המשתמש הסובייקטיבית והשפעת האור על אנשים שונים. לצורך כך, פיתח סולם הגדרת תחושות, המשתמש במונחים מנוגדים כדי לסייע לנסקרים להגדיר את תחושותיהם. הקריטריונים היו "נעים" מול "לא נעים", "ציבורי" מול "פרטי", "פתוח/מרווח" מול "מוגבל/תחום", "רגוע" לעומת "משרה מתח" ו"ברור ויזואלית" מול "מעורפל". ניתן לראות כי חלק מההגדרות שבסולם הן רגשיות במהותן (כ"רגוע" או "נעים"), בעוד אחרות מתייחסות לקריטריונים שכלתניים או פיזיים (כ"ברור" או "מרווח"). המחקר התמקד בהשפעת שלושה מאפיינים-משתנים של תכנון התאורה: פיזור האור בחלל הנתון (אחיד או לא אחיד) רמת הארת החלל הנתון (בוהק או מעומעם); והכיוון ממנו מגיע האור לחלל (מלמעלה, מלמטה או מהצדדים, ממוקד או מפוזר-תאורה היקפית).

כל זה בתיאוריה, עכשיו – ליישום

  • הנה תמצית תחושות הנסקרים, אשר יכולות לשמש אתכם בעת תכנון ההארה בביתכם:
  • כ"נעים" הוגדרו מצבים בהם האור היה מכוון אל הקיר (במקום אור מלמעלה), בפיזור לא אחיד של הבהירות ונקודות ממוקדות בהתאמה נקודתית לאזורים בהן מתרחשת פעילות.
  • תחושה "ציבורית" התקבלה כאשר האור הגיע ממקורות עיליים, בפיזור אחיד וברמות גבוהות של הארה.
  • תחושה של "פתוח/מרווח" נוצרה כאשר נעשתה הארה אחידה על כל המשטחים בחלל, פיזור תאורת קירות שווה ורמות הארה גבוהות.
  • אווירה רגועה התקבלה על ידי פיזור לא אחיד של נקודות ההארה, ברמות אור נמוכות יותר.
  • תחושת "ברור ויזואלית" נוצרה על ידי שילוב בין תאורה היקפית והארה גבוהה יותר במוקדים מסוימים בחלל.

פרויקטים חדשים בתל אביב – מה תפקידה של התאורה בהם?

בעוד בבתים קיימים, יש צורך לבצע רה-אורגניזציה של הבית, חלליו והתאורה שבו, על מנת להגיע לתוצאות הרצויות לכם. לעומת זאת, פרויקטים חדשים בכלל, ובמיוחד, פרויקטים חדשים בתל אביב, מעוצבים מלכתחילה בצורה שעושה את השימוש הנכון ביותר בתאורה טבעית (שמש, אור יום) ובתאורה המלאכותית. תכנון התאורה, כך שהאפקטים המתקבלים מסוגי התאורה השונים (תאורה טבעית, תאורה מלאכותית היקפית ותאורה מלאכותית נקודתית) תיצור את האווירה הרצויה והאפקטיבית ביותר לדיירי הבית, הוא מלאכת מחשבת שהינה תוצאה של הכרת העקרונות המשמשים להפעלת הטריגרים והמניפולציה הרגשית באמצעות ההארה הנכונה.

לא ניתן להגיב

ניווט מאמרים