גופי תאורה לחוויית קניות אחרת

הסביבה הקמעונאית של היום היא לא מה שהיתה פעם: התכנון האדריכלי מבוסס על מסע הלקוח, אסטרטגיית קידום מכירות, הצגת הפריטים בדרכים מקוריות ומטרתו להעניק חוויית קנייה יוצאת דופן המזוהה עם ערכי המותג.
תכנון תאורה מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך פיתוח ויצירת המרחב ולאור השפעה משמעותית על הדרך בה יוצגו הפריטים ועל האווירה כאשר נכנסים ושוהים בחנות בכל אחד מהמוקדים, מחלון הראווה דרך המודולים לתצוגה ועד חדרי המדידה.
התאורה מושכת פנימה לקוחות ויכולה אף לכוון את דרכם ומסלולם בתוך החנות. היא גם אחראית על האטמוספירה הכוללת בתוך החלל ולכן, חשוב מאוד לתכנן תאורה לחנויות בדרך מקצועית ולבחור גופי תאורה אשר ישרתו את המטרה ויוסיפו את האפקט המבוקש.

לפניכם מספר דגשים מאירי עיניים בתכנון תאורה ובבחירת גופי תאורה לחנות:

השלישייה הפותחת

בעת תכנון תאורה לכל חלל מתבססים על שלושה יסודות שביחד יוצרים תאורה הרמונית. השכבה הראשונה היא של תאורת סביבה המפיקה אור על פני שטח רחב, השכבה השנייה היא של תאורת משימה שמטרתה להדגיש אזורי מפתח בחנות כדי שהעובדים והלקוחות יראו היטב באותם אזורים אלה (לרוב תאי הלבשה, דלפק שירות) והשכבה השלישית היא של תאורה דקורטיבית להדגשת אלמנטים נבחרים בחלל כמו יצירות אמנות, אלמנטים פיסוליים.

מואר או אפלולי? זו השאלה

החלטה קריטית בבחירת גופי תאורה היא טמפרטורת האור והצבע. יש חנויות שבוחרות ללכת על האוירה המסתורית והאפלולית בעוד אחרות להאיר בצורה נקייה ובהירה ככל שניתן או לבחור בתאורה שמייצרת חמימות ותחושה נעימה ועוטפת של אינטימיות – הגוון של התאורה ועוצמתו נבחרים בהתאם לקונספט של החנות. לעיתים ייווצר מלכתחילה משחק בין עוצמת וגוון האור בין מוקדים אסטרטגיים שונים בחנות על מנת להבליט עמדת מבצעים או למשוך לעבר מוצרים חדשים.
בכל מקרה, כדאי תמיד שתהיה אפשרות לשחק עם עוצמת האור בהתאם לתרחישים השונים לאורך שעות היום.

גופי תאורה מותאמים לשופינג בסגנון מואר

גופי תאורה צריכים להתכתב באותה שפה וויזואלית המנחה את עיצוב החנות כשניתן לבחור גופי תאורה בסגנון וינטאג’ לחנות בשיק של וינטאג’ או גופי תאורה במראה מודרני מתוחכם לחנות שעוצבה בסגנון זה.
ישנם גופי תאורה דקורטיביים המשלימים את התאורה הטכנית כמו תאורת מסלול או ספוטים והם אלה שלרוב יתנו את הטון ברמה האסתטית לצד גופי תאורה המשרתים את התאורה הטכנית שנועדו לייצר את האפקט הנדרש בהארת פריטים נבחרים ואזורים תחומים.

לעיתים גוף תאורה מרשים כמו שנדליר עוצמתי בכניסה או גוף תאורה בצורת כיפה מאירה ימשכו פנימה את הלקוחות כאשר הם נחשפים מבעד לוויטרינה בשיא תפארתם, אך יש להתחשב גם בממדי החלל ולבחור גופים שלא יעמיסו על המרחב או יגרמו לתחושת צפיפות.

למשל בחנויות צפופות יחסית ניתן להעצים את תחושת העומק על ידי גופי תאורה צמודים לקיר.

בכל מקרה, לרוב יהיה שילוב בין תאורה אנכית לתאורה אופקית המאירה את הרצפה.

בחנויות רבות היום ניתן לראות משחק יצירתי גם של תאורת מסלול בקווים ישרים או במעגלים שמחוברת לטרנד העכשווי של חללים בניחוח תעשייתי מודרני במראה פתוח יותר.

ומה עם חיסכון בעלויות?

יש לקחת בחשבון את עלות החשמל כחלק מהתחזוקה הכוללת של החנות שהוא חלק בלתי מבוטל ברשימת ההוצאות. היום ישנה העדפה לתאורה מסוג LED שנחשבת לחסכונית בחשמל, מפיצה אור ידידותי ונחשבת ידידותית לסביבה ומלבד היעילות האנרגטית גופי תאורה LED בעלי תוחלת חיים ארוכה. תאורת LED גם אינה מחממת את החלל או המוצרים. קיימים גופי תאורה LED רבים לבחור מתוכם את הכוכבים שיאירו את החנות שלכם.
בתכנון התאורה בחנויות ובחירת גופי תאורה לחללים מסחריים חשוב לקחת בחשבון את כל המרכיבים ותנאי החלל כולל התייחסות לצרכי הלקוחות ואופי המותג על מנת לייצר תאורה מותאמת.