ג. בן חורין
בני משפחת בן חורין מספקים משמעות חדשה, רחבה ומרתקת למושג “תכנון ועיצוב תאורה”. גידי, אבי המשפחה, ממהנדסי החשמל הוותיקים בתחום, הקים את המשרד לפני למעלה מ-40 שנה והיה מבין הראשונים בישראל שעסקו בהנדסה ועיצוב תאורה. בשנת 2002 הצטרפה למשרד ביתו מיכל, לאחר שהשלימה תואר באדריכלות פנים, שם התחילה את דרכה כמעצבת תאורה ופתחה בתהליך התמחות של שנתיים אשר כלל גם התמחות אצל מספר יבואנים של ג.ת. את התא המשפחתי/מקצועי משלים הבן יואב, שהצטרף למשרד לאחר השלמת תואר שני בהנדסה, והתמחות של מסי שנים כמהנדס בתחומים שונים בתעשייה. יואב מנהל את חטיבת הטכנולוגיה, המספקת פתרונות מתקדמים לבתים ופרויקטים חכמים.
“לא רבים מודעים לעוצמתה של תאורה וליכולתה לקבוע את התחושה, הקצב והתנועה במבנה. העבודה שלנו היא אלכימיה של אבחנות אסתטיות ומעשיות, שכוללות התייחסות למסות בחלל, תלת מימד, צבע, קצב ועוד. אם בכניסה לקניון או מרכז מסחרי אנשים מצופים לחוות חוויה מסוימת, התאורה יכולה להעצים חוויה זו” מספרת ומדגימה מיכל.
מעבר לגידי, יואב ומיכל, המשרד מונה עוד כעשרה עובדים המתמחים בתחומי הנדסת חשמל, טכנולוגיה, תאורה, וניהול.
עיקר פעילותה והתמחותו של המשרד הוא בתכנון ועיצוב תאורה לקניונים, מלונות, תיאטראות וכיוצא באלה, בארץ ובחו”ל. “הניסיון הרב שצברנו לאורך השנים והידע ההנדסי במגוון רחב של נושאים ופתרונות בא באופן הטוב ביותר לידי ביטוי בפרויקטים בסדרי גודל שכאלה”, מספר גידי, ומרחיב “בהיקפים גדולים, ליזמים קל יותר להבין את הערכים המוספים שאנחנו מציעים”.
מלבד פרויקטים מסחריים, מתכננים מיכל ויואב תאורה ומערכות חכמות בבתים פרטיים, עבור מספר מצומצם של לקוחות נבחרים “אני תמיד שמחה לעצב תאורה בבתים פרטיים” מספרת מיכל , “יש שם מפגש של אחד על אחד עם המשתמש, מפגש מאתגר”.
העובדה שמדובר לא רק בשלושה גורמים מקצועיים המשלימים זה את זה, אלא משפחה בעלת מסורת המייצגת את המשרד, הופכת את העבודה לאינטימית ומחייבת יותר. “אבא הוא מנטור אמיתי” הם מספרים,”הניסיון העצום שלו בתכנון תאורה ובהבנת הפיזיקה של האור נוסכת בנו הרבה מאוד ביטחון ומפנה הרבה מקום למחקר וליצירתיות”.
שילוב של ידע ואמנות
ביקור במשרדו של גידי מגלה כי מלבד הכשרתו כמהנדס חשמל הוא מפסל ומצייר בכישרון רב. כשהקים גידי את המשרד, נושא תכנון התאורה בארץ היה בחיתוליו ונגע בעיקר לפן ההנדסי. לאורך השיחה הוא משלב מזיכרונו סיפורים על תחילת הדרך, “את תחום עיצוב התאורה לימד אותי אמן תאורה בריטי שעבד בארץ כתאורן בתיאטרון. בתחילה תכננו תאורה לתיאטרונים, ויחד עם הידע ההנדסי שלי התחלתי לבצע פרויקטים בסדרי גודל הולכים וגדלים”.
כיום, כאשר לטכנולוגיה משקל משמעותי בבנייה בכלל וביצירת חוויה איכותית ואקולוגית יותר, המשרד מציע ללקוחותיו ייעוץ והקמת פרויקטים המועילים לסביבה וכדאיים כלכלית. מרחיב על כך יואב, “מערכות המנהלות משאבים לפי תרחישים ובאופן דינאמי מאוד פופלריות בחו”ל ואנחנו מאמינים שהן תקבלנה משקל הולך וגדל בבנייה בארץ. אלה מערכות המנהלות את התאורה, המיזוג, ההצללה, ההשקיה ואחרות, לפי עונת השנה או השעה ביום – באופן אוטומטי לחלוטין. מדובר על איכות חיים ועבודה ברמה הגבוהה ביותר וצמצום משמעותי במשאבים טבעיים”.
“לטכנולוגיה גם מקום חשוב ביצירת חוויה עיצובית, ואת התחושות שחשים אנשים מהחשיפה לאור הטבעי אנו מדמים בחללים סגורים ובשעות הלילה” מוסיפה מיכל.
מרכז פרס לשלום – פרויקט הדגל של המשרד
מרכז פרס לשלום הוא ללא ספק אחת מהפרויקטים המשמעותיים שעשה המשרד. מדובר במבנה אשר זכה לתהודה בינלאומית ולסיקור בכל מדיה אפשרית. הבניין בולט בשני מימדים עיקריים, והם מסות הבטון העצומות, אשר עומדות בקונטרסט לאור הטבעי או המלאכותי החודר בעדם. האור אשר חודר בשעות היום מלווה את הפנים באמצעות התאורה המלאכותית באופן רציף ונקי.
במבנה הגדול והמורכב נעשה בסופו של דבר שימוש בגוף תאורה יחיד, רציף, במודלים שונים. החלטה קונספטואלית זו, תרמה לפשטות הטבעית הקורנת מכל חללי המבנה. עבור מיכל, אשר תכננה את התאורה במרכז, כמובן בשיתוף פעולה פורה עם האדריכל האחראי יואב מסר, זה היה הפרויקט השני. “בדיעבד, היום, אני לא מבינה איך היה לי אומץ להיכנס לפרוייקט כל כך חשוב ומתוקשר, אבל כשזה עובד, זה עובד…” היא מציינת בחיוך.